Pfarrkirche, Vaduz, Liechtenstein 24.10. 2005
Medvirken ved katolsk messe i Vaduz, Liechtenstein 24.10 2005

Vox Aros blev inviteret af Joseph Gabriel Rheinberger Societetet til at medvirke ved en aftenmesse i Pfarrkirche, Vaduz, Lichtenstein.
Vox Aros blev inviteret af Joseph Gabriel Rheinberger Societetet til at medvirke ved en aftenmesse i Pfarrkirche, Vaduz, Lichtenstein.
Rheinbergers messe op. 190 i F-dur for mandskor og orgel blev fremført samtidig med de kirkelige handlinger og blev efterfulgt af en mini koncert.

Image 

Liechtensteiner Vaterland, 25. oktober 2005:

Som et klokkespil

Dansk herrekor dannede rammen om aftenmesse i Vaduz
Indføling kendetegner det danske herrekor ”Vox Aros” – ikke stemmemagt. Fintfølende og glædesfyldt er sangerne i dialog med Gud og Jomfruen.

Inviteret af det internationale J.G.-Rheinberger selskab dannede herrekoret ”Vox Aros” i lørdags rammen om aftenmessen i Skt. Florin kirken i Vaduz. Under gudstjenesten lød Josef Gabriel Rheinbergers Messe opus 190 i f-dur, i den efterfølgende koncert præsenterede koret på altertrinene gejstlig og verdslig musik fra den skandinaviske romantik.

Som en strøm

Ingen fortrydelse spores, ingen følelse af mindreværd, når koret ”Vox Aros” synger, for Gud er vor hjælper, vor ven. Let ubekymrethed åbenbarer sig i Hugo Alfvens ”Och Jungfrun”. Høje og dybe stemmer klinger bølgende igennem hinanden og frembringer et opstemt-frydefuldt klokkespil.

Kirkens akustik forlener klangen med en uanet dimension. De opløftende stemmer flyder sammen i en strøm, som stræber opad under kirketårnets tag. Præsten Markus Kellerberger talte i sin prædiken om kærligheden til Gud og til næsten. ”Nogle gange er det svært, for ikke altid har vi sympati for vores næste. Men Gud gør ingen undtagelse. ”

Næstekærlighed er også, hvad koret ”Vox Aros” udtrykker i Edvard Griegs ”Ave Maris Stella”. Med lyse og følsomme stemmer skaber sangerne enorm nærhed til lytteren. At dele deres glæde ved kontakten med Gud – det er, hvad de ønsker.

Sangerne fra Danmark er kendetegnet ved rolig afslappethed. Som delvist professionelle, delvist ambitiøse amatører, har de under ledelse af Claus Pedersen sat sig som mål at præsentere det alt for ofte oversete repertoire for herrekor på højt niveau. Og dette altid med den for koret særegne munterhed.

Image

Liechtensteiner VolksBlatt, 24. oktober 2005:

Storartet stemmeklang

Herrekoret ”Vox Aros” fra Danmark sang ved aftenmessen i Vaduz
på invitation af det internationale J.-G.-Rheinberger selskab opførte herrekoret ”Vox Aros” fra Aarhus, den næststørste by i Danmark, Josef Gabriel Rheinbergers Messe i f-dur i Vaduz.

”Vox Aros”´koncerttourné i det tysksprogede rum omfatter Flensborg, München og Vaduz. Ca. 25 unge mænd fra miljøet omkring musikkonservatoriet og universitetet i Århus synger i dette herrekor. De regnes blandt de bedste korsangere i Danmark, delvist professionelle, delvist ambitiøse amatører. Deres mål er at præsentere det alt for ofte oversete repertoire for herrekor på højt niveau.

Under musikalsk ledelse af Simon Faber og med Claus Pedersen ved orglet fyldte Rheinbergers Messe i f-dur opus 190 kirkerummet med opløftende stemmeklang. Præst Markus Kellerberger takkede med udtrykkelige ord for denne opløftende musikalske præsentation og inviterede til efterfølgende koncert foran alteret.

Fremragende koncert

Den musikalske ledelse i den efterfølgende koncert deltes mellem organisten ved Ellevang kirke i Århus, Claus Pedersen, og Simon Faber, baryton, korleder og musikvidenskabmand, som begge er uddannet ved musikkonservatoriet i Århus. På vegne af J.-G.-Rheinberger selskabet hilste præsident Josef Frommelt kormedlemmerne og deres ledere hjerteligt velkommen, og ønskede lytterne en nydelsesfyldt koncertaften med en hilsen fra det høje nord. Korfællesskabet præsenterede gejstlig og verdslig musik fra den skandinaviske romantik.

Indledningsvist lød Felix Mendelssohns ”Beati Mortui opus 115,1” i rørende indtrængende fortolkning, efterfulgt af Edvard Griegs ”Ave Maris Stella” i storartet klangopbygning med herlige tenorstemmer. Med titlen ”Modersmalet” strålede en klangfyldt komposition af Henrik Rung, og med ”Kornmodsglansen ved midnatstid” udtryktes stemmernes store modulationsevne, som også viste sig i den bølgende rytmiske ”Och jungfrun hon går i ringen” af Hugo Alfven. Afslutningsvist fortolkede korfællesskabet i dets ambitiøse korprojekt Carl Nielsens ”Aftenstemning”.

Den musikalske ledelse i den efterfølgende koncert deltes mellem organisten ved Ellevang kirke i Århus, Claus Pedersen, og Simon Faber, baryton, korleder og musikvidenskabmand, som begge er uddannet ved musikkonservatoriet i Århus. På vegne af J.-G.-Rheinberger selskabet hilste præsident Josef Frommelt kormedlemmerne og deres ledere hjerteligt velkommen, og ønskede lytterne en nydelsesfyldt koncertaften med en hilsen fra det høje nord. Korfællesskabet præsenterede gejstlig og verdslig musik fra den skandinaviske romantik.

Indledningsvist lød Felix Mendelssohns ”Beati Mortui opus 115,1” i rørende indtrængende fortolkning, efterfulgt af Edvard Griegs ”Ave Maris Stella” i storartet klangopbygning med herlige tenorstemmer. Med titlen ”Modersmalet” strålede en klangfyldt komposition af Henrik Rung, og med ”Kornmodsglansen ved midnatstid” udtryktes stemmernes store modulationsevne, som også viste sig i den bølgende rytmiske ”Och jungfrun hon går i ringen” af Hugo Alfven. Afslutningsvist fortolkede korfællesskabet i dets ambitiøse korprojekt Carl Nielsens ”Aftenstemning”.

Med bifald, som ingen ende ville tage, takkede lytterne for denne imponerende koncertoplevelse med stemmeklangfylde uden mage.
Oversættelse: Oliver Uth

De originale anmeldelser kan findes på nedenstående links:
Anmeldelse i "Liechtensteiner Vaterland".
Anmeldelse i "Liechtensteiner VolksBlatt".
Aktuelt